Announcement of the new French Studies Special Issue on „Making History Visible: Theoretical and Practical Issues in the Seventeenth and Eighteenth Centuries“ (January 2025). / Annonce du nouveau numéro spécial d’études françaises : „Rendre l’histoire visible : enjeux théoriques et pratiques aux XVIIe et XVIIIe siècles“ (janvier 2025).
This special issue examines the intertwining of history writing and systems of visualization over the course of the seventeenth and eighteenth centuries. Throughout the period studied here – from the reception of Tacitus in the early seventeenth century to Voltaire’s writings on history – history is understood in terms of ‚making visible‘: historiographical reflection is consistently accompanied and configured by the paradigm of vision. If it is possible to conjure up a memory or conjure up the past, or even to help others visualize them, can history itself be made visible, and, if so, how?
Le présent dossier étudie la manière dont se nouent, à l’âge classique, écriture de l’histoire et dispositifs de visualisation. Tout au long de la période envisagée ici – de la réception de Tacite durant le premier dix-septième siècle aux écrits sur l’histoire de Voltaire – l’histoire est pensée sur le mode du ‚faire voir‘, le paradigme visuel accompagnant et configurant continuellement la réflexion historiographique. Si l’on peut restituer un souvenir ou même le passé, voire les faire visualiser à d’autres, peut-on ‚faire voir l’histoire‘ elle-même, et si oui, comment?